Startzondag

De startzondag wordt dit jaar gehouden op 22 september om 10.00 uur in de Johanneskerk. Het jaarthema van de Protestantse Kerk luidt: ‘Als nieuw! Leven in het licht van Gods Koninkrijk’. Het daagt uit om verantwoordelijkheid te nemen voor de medemens en voor de schepping. In de startdienst wordt dit thema gekoppeld aan 800 jaar kerk in Diepenheim. In deze dienst verwelkomen we de bisschop van Munster, ook wel Bommen Berend genoemd. Hij was een belangrijk religieus en militair leider die met geweld Diepenheim katholiek wilde maken. Het is bijzonder dat hij in ons midden is. In de overdenking zal ik ingaan op het thema ‘Hoe kun je een licht van hoop zijn in een wereld vol oorlog, geweld en wanhoop’? Muzikale medewerking wordt verleend door het gospelkoor ‘Bless Sing’ uit Goor. Muzikale medewerking wordt verleend door het gospelkoor Bless Sing uit Goor. Na afloop van de dienst drinken we een kopje koffie of thee met iets lekkers gemaakt door jongere gemeenteleden. Daarna volgt er informatie over het winterwerk en worden er soep en broodjes geserveerd.

De liturgisch bloemschikgroep heeft weer een bijpassende schikking gemaakt. De bijbehorende tekst luidt:

De liturgische bloemschikking op deze startzondag sluit aan bij de lezing uit Matteüs 20 : 1-16. In de gelijkenis van de werkers in de wijngaard zet Jezus alle menselijke verwachtingen op de kop. Het leert je iets over Gods nieuwe wereld. De arbeiders die pas laat op de dag zijn begonnen krijgen als eersten hun loon, dat gelijk is aan het loon van de arbeiders die de hele dag hebben gewerkt. Het loon is geen loon naar werken, maar genadeloon. In het Koninkrijk van God wordt alles omgedraaid. Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten. In de schikking zijn blokken in een cirkel gelegd, als een klok. Op het ‘zesde’ uur starten de eerste werkers. De blokken op het zesde uur zijn het laagst. Zo worden er in het verhaal totaal 5 tijdstippen genoemd die in de klok hun plek krijgen. Bij elk tijdstip is de hoogte van de stapel blokken 1 blok hoger als de vorige stapel. De bloemen geven de hoogte van het loon aan. De verdiensten zijn voor iedereen even veel, ongeacht de aanvangstijd.

Je bent van harte welkom!