Programma Johanneskerk, 800 jaar kerkelijke gemeente

Rond 1180 liet Hendrik van Dale, Heer van Diepenheim, een burcht bouwen op de plaats van het huidige Huis te Diepenheim. In opdracht van zijn vrouw Regenwice, werd bij de burcht een kleine slotkapel gebouwd, op de plek waar nu de Johanneskerk staat. Deze kapel viel in de toenmalige kerkelijke hiërarchie onder de parochie Markelo. In 1224 werd de kapel door de Utrechtse bisschop gewijd tot een zelfstandige parochiekerk.
Dat betekent dat Diepenheim dit jaar al 800 jaar een kerkelijke gemeente kent!
Dit wordt feestelijk herdacht tijdens het weekend van 25 t/m 27 oktober.

Vrijdag 25 oktober – Kinderen basisschool het Stedeke

10:00 uur  Leerlingen Stedeke brengen bezoek aan kerk. Vertrek lopend van school naar kerk. programma:  Korte uitleg, puzzeltocht in groepjes door  en om de kerk. Daarna lopend terug naar school om daar pannenkoeken teeten. Kinderen krijgen kleurplaat die zaterdag ingeleverd kan worden en in de kerk wordt opgehangen,

Zaterdag 26 oktober – historische parade door het centrum van Diepenheim

13:00 uur Het luiden van de kerkklokken
13:15 uur Verzamelen op het plein ‘Onder de Platanen’
13:30 uur ‘Regenwice’ neemt iedereen mee in de richting van Huis te Diepenheim. Onderweg zullen nog zes andere belangrijke historische figuren, waaronder Wolbertus, Hendrik van Dale, de bisschop van Munster, Maurits, RutgerJan Schimmelpenninck en Ds Landstra te zien en te horen zijn.
Met medewerking van de Koninklijk Onderscheiden Harmonie Diepenheim, de Diepenheimse Schutterij, de Stedeker Daansers, de rij-vereniging en vele anderen.
14:30 uur Ontvangst op het voorplein van Huis te Diepenheim door het College van Borgmannen, de  Burgemeester en dominee Rienke Vedders. Daarna verplaatst de parade zich naar de kerk, waar nog afsluitende activiteiten zijn.

Zondag 27 oktober – jubileumdienst in de Johanneskerk

10:00 uur Iedereen is welkom tijdens de feestelijke herdenkingsdienst in de kerk, onder leiding van predikant Rienke Vedders-Dekker. Ook Ellen Nauta, burgemeester van Hof van Twente en Andries Heidema, commissaris van de Koning in Overijssel zullen hierbij aanwezig zijn.
De dienst wordt begeleid door de Deepse Troubadours en enkele leden van Deeps Vocaal.
De kerk zal worden versierd met kleurplaten van de schoolkinderen van OBS Stedeke en prachtige bloemstukken van de bloemschikgroep.

De toegang tot de evenementen is gratis.