Zondag 6 oktober 2024, 16:00 uur, Bachwerkplaats Johanneskerk Diepenheim,

Bachwerkplaats:  Jesu meine Freude, Zondag 6 oktober 2024, 16:00, Johanneskerk Diepenheim

Vreugdevol koorwerk van Dietrich Buxtehude en Johann Sebastian Bach

Koor en orkest van de Bachwerkplaats o.l.v. Yt Nicolai brengen drie korte cantates van Buxtehude en een ontroerend en vreugdevol motet van zijn leerling J.S. Bach.

Vreugde staat centraal in dit koorconcert in de sfeervolle Johanneskerk in Diepenheim. Niet de kinderlijke, uitbundige vreugde, maar de ingetogen vreugde die ontstaat als je je thuis voelt in de wereld, in de gemeenschap en – voor veel mensen – in het geloof.

Dietrich Buxtehude (1637-1707) was organist en een zeer productief componist in het NoordDuitse Lübeck. Hij heeft alleen al meer dan honderd cantates (kerkelijke koorwerken) geschreven. Maar het was vooral vanwege zijn faam als organist dat een nog jonge Johann Sebastian Bach in 1705 meer dan 450 km van Arnstadt naar Lübeck te voet aflegde om Buxtehude te ontmoeten. Bach bleef vervolgens enkele maanden bij hem om de fijne kneepjes van het orgelspel te leren. Er is ook een duidelijke verwantschap tussen de koorwerken van Bach en Buxtehude.

Bij deze uitvoering worden drie cantates van Buxtehude uitgevoerd: Alles was Ihr tut (BuxWV4), Nimm von uns Herr (BuxWV78) en Jesu meines Lebens Leben (BuxWV62). De kristalheldere composities jubelen over de vreugde die het geloof in Jesus ons kan bieden. De werken zijn geschreven om uitgevoerd te worden tijdens kerkdiensten. Eind 17e eeuw was het nieuw dat Buxtehude geen gebruik maakte van bijbelteksten, maar van gedichten. Ook was hij de eerste die de sfeer van de tekst in de muziek wilde uitdrukken. Hiermee was hij een grote inspiratiebron voor de generatie componisten van Bach, Telemann en Händel.

Het concert wordt afgesloten met het bekende motet (religieus vocaal werk met minimale instrumentale begeleiding) Jesu meine Freude (BWV 227) van Johann Sebastian Bach (1685-1750). In tekst en muziek wordt in dit motet de spanning uitgebeeld tussen het tijdelijke en het eeuwige, het vergankelijke en het onvergankelijke, de menselijke natuur en Gods Geest.

Toegang: € 19,50 / € 10,00 voor jongeren t/m 18 jaar | Kaartverkoop: www.bachwerkplaats.nl.

Categorieën: